آخرین اخبار : 

دعاى روز ششم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـهَ الرّاغبینَ.

خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و مزن مرا با تازیانه کیفر و دور و برکنارم بدار از موجبات خشمت بحق احسان و نعمتهاى بى‌شمار تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان. 

شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان

“اللهم لاتخذلنی فیه لتعرض معصیتک ولاتضربنی بسیاط نقمتک و زحزحنی فیه من موجبات سخطک بمنک و ایادیک یا منتهی رغبه الراغبین” “خدایا مرا در این روز به واسطه ارتکاب گناه خوار مساز و به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن و از موجبات خشم و غضبت دور گردان بحق احسان و نعمتهای (بیشمار) تو به خلق، ای منتهای آرزوی مشتاقان”.
۱) اللهم لا تخذلنی فیه لتعرض معصیتک “خدایا مرا در این روز به واسطه ارتکاب گناهت خوار مساز”
“گناه باعث خواری انسان”
هر انسانی هنگامی که معصیت پروردگار خویش را می نماید یقینا با اصرار بر آن معصیت، روزی، خوار و ذلیل خواهد شد چرا که معصیت نمودن ذات اقدس الهی، به جنگ برخاستن با اوست. به طوری که خداوند امر به عملی می نماید و در مقابل بنده ای از آن سرپیچی می نماید که در آن هنگام است که آن بنده در مقابل قدرت پروردگار عالمیان خوار و ذلیل خواهد شد. اما آن رئوفیت و رحمانیت خداوند است که از بندگان خویش به سرعت راضی گشته و آنها را عفو می نماید به طوری که در دعای ابوحمزه ثمالی می خوانیم که “انت الهی و سع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی و فالعفو، العفو، العفو”(۱) “(خدایا) تویی معبود من، فضل تو گسترده تر و حلم تو بزرگتر از آن است که مرا با عمل و خطایم بسنجی پس (از تو طلب عفو و بخشش دارم) مرا ببخش، مرا ببخش، مرا ببخش” پس در این روز ما هم از خداوند می خواهیم که ما را به واسطه گناهانی که در هر لحظه از عمرمان انجام می دهیم خوار و ذلیلمان ننماید و گناهان ما را بیامرزد.”
۲) ولاتضربنی بسیاط نعمتک “و مرا به ضرب تازیانه قهرت کیفر مکن”
“چه زمانی قهر خداوند انسان را می گیرد؟”
خداوند بالاتر از آن است که ما بخواهیم در مورد صفات او صحبتی کنیم اما این را باید بدانیم هنگامی انسان مورد قهر الهی قرار می گیرد که دائما به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد و ما این را باید در نظر داشته باشیم که خداوند هیچ نیازی به اطاعت و فرمانبرداری بندگانش ندارد چرا که او بی نیازترین بی نیازان است “الله الصمد”(۲) “خداوند بی نیاز است” و قهر الهی برای این است که انسان خود را شناخته و به سیر کمالات و خودسازی بپردازد تا به درجات عالی انسانی برسد چرا که اگر انسان رها گذاشته می شد تا به هر کاری که می خواست دست زند، آنگاه بود که دیگر هیچ انسانی با انسانیت در روی زمین زندگی نمی کرد. “ولولا فضل امه علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین”(۳) “واگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود هر آینه از زیان کاران بودید” و نباید این را فراموش کنیم که خداوند، ما را برای اینکه نافرمانی او را کنیم نیافریده است بلکه “وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون”(۴) “ و ما خلق نکردیم جن و انس را مگر ما را به یکتایی پرسش کنند” پس انسان جاهل و نادان چگونه از پروردگار خویش که بر مصلحت تمام بندگانش آگاه است سرپیچی نموده و به معصیت او مشغول می گردد، پس در این روز ما از خداوند می خواهیم که ما را جزء کسانی که قهر او بر آنان واجب گشته، قرار ندهد یعنی ما را از اطاعت کنندگان و فرمانبرداران دستوراتش قرار دهد نه از نافرمانان و سرپیچی کنندگان…
۳) وزحزحنی فیه من موجبات سخطک بمنک و ایادیک یا منتهی رغبه الراغبین” “و مرا از موجبات خشم و غضبت دور گردان بحق احسان و نعمتهای (بیشمار) تو به خلق، ای منتهای آرزوی مشتاقان” در سوره حمد می خوانیم: اهدنا الصراط المستقیم “(خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولضالین” “راه کسانی که بر آنان انعام فرموده ای نه راه کسانی که بر آنان غضب نموده ای و نه گمراهان”.
انعمت علیهم چه کسانی هستند؟
جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت داده است را می توانیم با یک آیه بیان نماییم:
“و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا”(۵) یعنی “و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل) فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و ایشان در بهشت چه نیکو رفیقانی خواهند بود”
مغضوب علیهم و ضالین چه کسانی هستند؟
کسانی که خداوند بر آنان غضب می فرماید کسانی هستند که از شیطان پیروی می کنند به طوری که خداوند در قرآن گفته شیطان را چنین بیان می فرماید: “لعنه الله و قال لا تخذن من عبادک نصیبا مفروضا”(۶) خداوند او را لعنت نمود (و از رحمت خود دور ساخت) و (شیطان در جواب) گفت: من از بندگان تو قسمتی را زیر بار اطاعت خود خواهم کشید” “ولا ضلنهم ولا منینهم…”(۷) یعنی “آنان را گمراه کنم و به آرزوهای دور و دراز در افکنم.” پس کسانی که پیروی از شیطان نموده و از دستورات خداوند سرپیچی کنند، مستحق خشم و غضب الهی می گردند. زیرا از گمراهان خواهند بود چنانچه خداوند در قرآن می فرماید: “اولئک ماواهم جهنم ولایجدون عنها محیصا”(۸) یعنی “ایشان را (یعنی شیطان و پیروانش را) منزل و جایگاه، جهنم است و از آن، مفر و گریزگاهی نخواهند یافت” پس ما در این روز از ذات اقدس پروردگار می خواهیم ما را از چیزهایی که موجب خشم و غضب او می گردد (یعنی پیروی از دستورات شیطان) دور گرداند. ان شاءالله که تابع باشیم.
تغییر اندازه قلم متن