آخرین اخبار : 

توضیحات سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تخصیص اعتبارات دستگاه‌های دولتی: تخصیص اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون در حدود وصولی درآمدها و متناسب با میزان عملکرد انجام می‌شود

پاسخگویی بودجه
توضیحات سازمان برنامه و بودجه در رابطه با تخصیص اعتبارات دستگاه‌های دولتی: تخصیص اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی مطابق قانون در حدود وصولی درآمدها و متناسب با میزان عملکرد انجام می‌شود
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در پاسخ به انتشار مطلبی از جناب آقای یوسف‌نژاد، نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی با عنوان ” تخصیص بودجه؛ ابزار تنبیهی و تشویقی در دستان نوبخت” موارد زیر قابل ذکر است:
۱- میزان برداشت از صندوق توسعه ملی در سال جاری با توجه به شرایط موجود و با اذن و اجازه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) صورت گرفته است.
۲- در خصوص تعیین تکلیف و واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام به بخش خصوصی بر اساس تبصره (۱۹) قانون بودجه سال جاری و آیین‌نامه اجرایی آن و مجوزهای اخذ شده از شورای عالی هماهنگی اقتصای سران قوا و همچنین اطلاع‌رسانی انجام شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در قالب سامانه بازار الکترونیک طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری زیرساختی و ظرفیت‌های اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استان‌ها و شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور، بسترسازی‌های مناسب صورت گرفته است و با تمدید موارد یاد شده در قالب تبصره (۱۹) لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ روند واگذاری طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در سال ۱۳۹۸ تسریع خواهد شد.
۳- در بخش اصلاحات ساختاری در تبصره (۲۱) لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر شده است صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری ضمن افزایش کارایی و بازدهی بنگاه‌های تحت پوشش خود، اعتبار مورد نیاز برای مابه‌التفاوت هزینه‌های مربوط به مستمری بازنشستگان در سال ١٣٩٨ نسبت به اعتبار مصوب در قانون بودجه سال ١٣٩٧ کل کشور را از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود تامین کنند.
۴- در خصوص مطالب ارائه شده در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه ضمن تکذیب موارد عنوان شده لازم به توضیح است که به استناد بند «د» ماده (۲۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و کمک‌ها و سایر اعتبارات و ردیف‌های مندرج در جداول قوانین بودجه سنواتی به شرح عناوین و ارقام جداول مذکور فقط در حدود وصولی درآمدها و سایر منابع عمومی به شرح عناوین و ارقام مندرج در جداول مربوط قوانین یادشده براساس مفاد موافقتنامه‌های متبادله دستگاه با سازمان برنامه و بودجه کشور و در حدود ابلاغ و تخصیص اعتبار از سوی سازمان مذکور، با رعایت سازوکار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه مصوب ۱۳۵۱ قابل تعهد، پرداخت و هزینه است. همچنین بر اساس ضوابط بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، تخصیص اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی متناسب با میزان عملکرد و تحقق اهداف پیش‌بینی شده برای آن دستگاه انجام می‌شود و اساساً مطالب عنوان شده خبرگزاری در رابطه با تخصیص اعتبارات، در نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد محلی از اعراب ندارد.
۵- در خصوص درآمدهای اختصاصی لازم به توضیح است که هر ساله در زمان تدوین و تنظیم لایحه بودجه سنواتی به منظور تعیین میزان درآمد اختصاصی و مصارف آن مطابق قوانین و مقررات، جلساتی در ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با کلیه دستگاه‌های مربوطه تشکیل می‌شود و وضعیت وصول‌کنندگان درآمد دولت و ماهیت درآمد دستگاه دولتی و همچنین بررسی مبانی وظایف اعلامی که مازاد بر وظایف حاکمیتی یا انجام وظایف خاصی به استناد تکالیف قانونی است، توسط اعضای کمیته ارزیابی شده و پیشنهادات مربوطه پذیرفته یا رد می‌شود.
سازمان برنامه و بودجه کشور درآمد اختصاصی هر دستگاه دولتی را در جداول بودجه مربوطه (شامل جدول شماره ۷- خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه و همچنین بر حسب برنامه و فعالیت در پیوست شماره چهار) به عنوان بخشی از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در برنامه و فعالیت مربوطه دستگاه، همواره بررسی و لحاظ می‌کند.
همچنین نظارت و بررسی گزارش عملکرد درآمد اختصاصی دستگاه‌های اجرایی توسط این سازمان از طریق مبادله موافقتنامه بودجه تفصیلی انجام می‌گیرد؛ به تبع هر دستگاه دولتی نیز موظف به نظارت، کنترل بر نحوه هزینه‌کرد و پایش عملکرد درآمدهای اختصاصی خویش بر اساس فرایندهای قانونی پیش‌بینی شده است. در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ میزان درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی حدود ۲۴ درصد رشد داشته است و از ۵۷,۱ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ به ۷۰.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. افزایش ۱۳.۸ هزار میلیارد تومانی درآمدهای اختصاصی عمدتاً به دلایلی نظیر اختصاص ۴۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح تحول سلامت (ردیف ۱۳۰۴۲۸ در جدول شماره ۵)، ۱۱۰۰ میلیارد تومان ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها برای حمایت از معلولین (ردیف ۱۳۰۴۲۹ در جدول شماره ۵)، ۳۱۸۰ میلیارد تومان حاصل از خدمات بهداشتی – درمانی (ردیف ۱۴۰۱۰۴ جدول شماره ۵)، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بابت جرائم و خسارات سازمان تأمین اجتماعی (جزئی از ردیف ۱۵۰۱۲۰ جدول شماره ۵) و ۱۸۶۰ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی برق (تجدیدپذیر) از بخش خصوصی (ردیف ۱۶۰۱۷۵ جدول ۵) است.

چاپ

تغییر اندازه قلم متن